המדריך המלא לתפקידים בכירים בהייטק ובתעשייה

איזה תפקידים נחשבים לבכירים? איך אני יודע/ת אם אני נחשב לבכיר? בכירים לפי הגדרתם הם אנשי מקצוע בדרג חבר דירקטוריון, מנכ"ל (מנהל כללי), סמנכ"ל (סגן מנהל כללי), סגן נשיא (VP) , תפקיד דירקטור (Director of)

שתפו פוסט זה

מה ההבדל בין חבר דירקטוריון לתפקיד דירקטור?

למרות השמות הזהים, אין להתבלבל בין חבר בדירקטוריון של חברה המייצג את בעלי המניות, למנהל בתוך החברה הנושא בתפקיד דירקטור של תחום או מחלקה.

דירקטוריון או חבר הנאמנים הינו אורגן של החברה המייצג את בעלי המניות והאינטרסים שלהם. חברי הדירקטוריון אינם אחראים על ניהולה השוטף של החברה אלא מפקחים על המנכ”ל ועוסקים בגיבוש האסטרטגיה של החברה ממבט מאקרו.

מנהל הנושא בתואר דירקטור בחברה, לדוגמא דירקטור שיווק Director of Marketing או Marketing Director, נמצא בדרג ניהולי נמוך ממנכ”ל החברה (אלא אם המשרה היא ציבורית ואז Director General זה שם מקביל למנכ”ל).

לפני שאנחנו נעמיק בנוגע למשמעות תארים ניהוליים בהייטק ובתעשיות שונות במשק, נסביר בקצרה מהי שרשרת הניהול בארגון ומי מדווח למי.

 

מהי היררכיית הניהול בארגון?

שמות תארים ניהוליים בחברה תלויים במבנה וגודל הארגון ויכולים לכלול:

  • ניהול בדרג C – Chief: בדרך כלל פסגת ההר בהיררכיה של החברה, בה כלולים הסמנכ”לים והמנכ”ל, כאשר הסמנכ”לים מדווחים למנכ”ל שמדווח לדירקטוריון ו/או למייסדי החברה.
  • ניהול בדרג V – Vice President (VP): סגני נשיא (VP) וכל סגן נשיא בכיר (SVP) המדווחים להנהלה ברמת C.
  • ניהול בדרג D – Director: דירקטורים (Director) במחלקות השונות המדווחים להנהלה ברמת V.
  • ניהול בדרג B – Manager: מנהלים (Manager) ברמה בינונית המדווחים לרמה D, כגון מנהל מכירות, מנהל איזור וכו.

דרגות אלו פועלות בצורה שונה בחברות שונות. בדרך כלל, הסלע מתגלגל במורד ההר מרמת C לרמת V, לרמה D, לרמה B ומטה. אך לא כל החברות נוטות להשתמש בתארים אלו ולפי היררכיה או הגדרה זו.

מה מנכ”ל/ית עושה?

מה הוא תפקידם של מנכ”לים/יות ושמות מקבילים למנכ”ל/ית באנגלית.

מנכ”ל – CEO (Chief Executive Officer) או Managing Director, President , או כאשר מדובר במשרה ציבורת Director General –לרוב הפנים של החברה, אחראי על כלל הפעילות ועל התנהלות החברה מול הדירקטוריון. זה יכול לכלול האצלת סמכות והכוונה של אג’נדות, הנעת רווחיות, ניהול המבנה הארגוני ובניית אסטרטגיה.

דוגמאות לתפקידים מקבילים בהייטק ובמגזר הציבורי:

איך לדעת לאיזה תפקיד אני מתאימ/ה בהייטק מהמגזר הציבורי?

  • סמנכ”ל טכנולוגיות CTO (Chief Technology Officer) – תפקיד דינאמי המשתנה באופיו לפי הארגון, בד”כ אחראי על פיקוח הפיתוח הטכנולוגי של מוצרי החברה, לחזות צרכי טכנולוגיה עתידיים כולל חומרה ותוכנה, ושמירה על רלוונטיות תחרותית.
    בהיעדר CIO (מנמ”ר), סמנכ”ל טכנולוגיות עשוי להיות אחראי גם על ניהול או פיתוח כוח אדם ב-IT, על ידי גיוס עובדים חדשים או הדרכת עובדים קיימים.
  • סמנכ”ל תפעול COO (Chief Operations Officer) – בדרך כלל מקום שני בשרשרת הניהול, סמנכ”ל תפעול מפקח על הפעילות היומיומית של החברה ועל המתקן המשרדי שלה. בניגוד להגדרות תפקיד של סמנכ”לים אחרים, תפקידו של סמנכ”ל תפעול יוגדר בהתאם לאופי העבודה עם המנכ”ל. סמנכ”ל התפעול לעיתים מנהל את כל האופרציות הפנימיות של החברה ואילו המנכ”ל מנהל את כל התקשורת החיצונית.
  • סמנכ”ל כספים CFO (Chief Financial Officer) – מחזיק בתפקיד הפיננסי הבכיר בארגון. הם אחראים על מעקב אחר תזרים מזומנים, תכנון פיננסי וניתוח החוזקות והחולשות הפיננסיות של החברה והצעת כיוונים אסטרטגיים. סמנכ”לי כספים אחראים הן לארגון והן לגופים ורשויות רגולטוריות שונות, לרבות רשות ניירות ערך והבורסה בחברות ציבוריות. הם בקיאים גם בעקרונות חשבונאיים מקובלים (GAAP) וגם בתקנות המדינה.
  • CIO (Chief Information Officer) – אחראי על יוזמות ואסטרטגיה של טכנולוגיית מידע. המנמ”ר מפקח על מערכות המחשוב הנדרשות לתמיכה במטרות ויעדיו הייחודיים של הארגון. מנהלי מערכות מידע מובילים יוזמות של טרנספורמציה דיגיטלית, כמו גם אחראים על רכישה, יישום ותפעול מערכות ושירותי טכנולוגיית המידע של העסק.
    מה ההבדל בין CIO ל CTO? הבחנה פשוטה היא שה-CIO בדרך כלל מסתכל פנימה, במטרה לשפר תהליכים בתוך החברה, בעוד שה-CTO מסתכל החוצה, משתמש בטכנולוגיה כדי לשפר או לחדש מוצרים המשרתים את הלקוחות.
  • סמנכ”ל שיווק CMO (Chief Marketing Officer) – אחראי לפיקוח על יוזמות השיווק והמכירות של הארגון. האחריות העיקרית של סמנכ”ל שיווק היא לייצר הכנסות באמצעות שיווק מוצלח עבור הארגון כולו. כיום, זה אומר לחפש דרכים חדשות להגדלת החשיפה של הארגון, כגון פלטפורמות מובייל, וידאו ומדיה חברתית.
  • סמנכ”ל משאבי אנוש CHRO (Chief Human Resources Officer) – אחראי על כל דבר שקשור לכוח אדם ותרבות בארגון. הם קובעים כיצד החברה מגייסת, מקדמת, מכשירה ומעריכה עובדים.
    סמנכ”ל משאבי אנוש אחראי לפיתוח וביצוע אסטרטגיית משאבי אנוש לתמיכה בתוכנית העסקית הכוללת ובכיוון האסטרטגי של הארגון, במיוחד בתחומי ניהול כישרונות, ניהול שינויים, ניהול ארגוני וביצועים, הכשרה ופיתוח, ותגמול. ה-CHRO מספק מנהיגות אסטרטגית על ידי ניסוח צרכי משאבי אנוש ותוכניות לצוות ההנהלה, לבעלי המניות ולדירקטוריון.

תפקידי סמנכ”ל נוספים:

  • Chief Compliance Officer (CCO)
  • Chief Security Officer (CSO)
  • Chief Green Officer (CGO)
  • Chief Analytics Officer (CAO)
  • Chief Data Officer (CDO)

כתבות נוספות

טיפים למציאת עבודה בהייטק

משרות בהייטק נחשבות למשרות אטרקטיביות מאוד. חברות הטכנולוגיה בארץ הן חוד החנית של הכלכלה הישראלית והן מציעות תנאי שכר והעסקה מעולים, עבודה מעניינת וגם אפשרויות קידום רבות. אבל לא תמיד קל לעשות את הצעד הראשון, כלומר להתקבל לעבודה בהייטק. בתקופות עבר חברות ההייטק נלחמו על כל עובד. אך רבים מתלוננים כי לאחרונה ללא ניסיון, קשה להתקבל לעבודה. להלן כמה טיפים למציאת עבודה בהייטק.

משרות נפוצות בהייטק שלא מצריכות ידע קודם

תעשיית ההייטק מרבה להעסיק מהנדסי תוכנה ואנשים בעלי ידע טכני מתקדם. אך לא כל עובד הייטק הוא מתכנת, בחברות ההייטק ישנם מגוון תפקידים שונים – מאנשים המתעסקים בכוח אדם, לוגיסטיקה, חשבונאות, נושאים משפטיים, שיווק ועוד.

כלי נגישות

Powered by - Wemake